Když si král Saul uvědomil, že ho Bůh odmítl, byl naplněn hořkou vzpourou a zoufalstvím. Neměl správnou představu o svém hříchu a nenapravil svůj život, nýbrž stále přemýšlel o tom, co považoval z Boží strany za nespravedlivé jednání vůči sobě, když bylo jeho potomkům upřeno nástupnické právo na trůn. Ustavičně se zabýval předpověděnou zkázou, která postihne jeho dům. Nepřijal Boží trest s pokorou, ale ve své nadutosti si tak zoufal, až málem ztratil rozum.
Jeho rádcové mu radili, aby vyhledal dobrého hudebníka v naději, že konejšivé tóny nějakého melodického nástroje uklidní jeho nepokojného ducha. Před krále byl jako znamenitý hráč na harfu předveden David. Jeho nebem inspirované melodie měly požadovaný účinek. Temný mrak nad Saulovou myslí byl jako zázrakem rozehnán.
Kdykoli bylo třeba, byl David znovu povolán, aby upokojil mysl neklidného panovníka. Ačkoli Saul nacházel v Davidovi a jeho hudbě zalíbení, mladý pastýř se vracel z královského paláce na pastviny polí a pahorků s pocitem úlevy.
David získával stále větší oblibu u Boha i u lidí. Pobýval na královském dvoře a poznával vladařské povinnosti. Pronikl do některých tajů v povaze prvního izraelského krále. Poznal, že Saulova domácnost není ve svém soukromém životě vůbec šťastná. To naplňovalo jeho mysl obavami. Ale sáhl po své harfě a vyluzoval melodie, které jeho mysl povznášely k Původci veškerého dobra, a temné mraky, které zdánlivě zahalovaly budoucnost stínem, byly rozptýleny.
Tak jako byl pro svůj úkol vychováván Mojžíš, tak podobně Hospodin připravoval Jišajova syna, aby se stal vůdcem Božího vyvoleného lidu. Liduprázdné pahorky a divoké rokle, jimiž David se svými stády procházel, byly místy, kde se zdržovala dravá zvěř. Nezřídka se stávalo, že jeho stáda napadli hladoví lvi nebo medvědi. David byl vyzbrojen pouze prakem a pastýřskou holí. Přesto prokázal velkou odvahu, když chránil své stádo. Když později popisoval tato střetnutí, řekl: „Když přišel lev anebo medvěd, aby odnesl ze stáda ovci, hnal jsem se za ním a bil jsem ho a vyrval mu ji z tlamy. Když se proti mně postavil, chytil jsem ho za dolní čelist a bil jsem ho, až jsem ho usmrtil. Tvůj služebník ubil jak lva, tak medvěda.“ (1 S 17,34-36) Jeho zkušenost v něm rozvinula odvahu, pevnost a víru.
Když Izrael vyhlásil Pelištejcům válku, tři z Jišajových synů vstoupili do Saulovy armády, ale David zůstal doma. Po určité době však šel navštívit tábor. Na otcův příkaz měl přinést vzkaz a jídlo svým starším bratrům. Jišaj ovšem nevěděl, že izraelská armáda je v nebezpečí a že David je veden andělem, aby zachránil svůj lid.
Když se David přiblížil k vojsku, Izraelci a Pelištejci stáli proti sobě v bojovém postavení, armáda proti armádě. Tu vystoupil do popředí hrdina Pelištejců Goliáš a urážlivými slovy vyzýval Izraelce, aby ze svého středu vybrali muže, který by se s ním utkal v boji. Když se David dověděl, že pelištejský posměch na ně dopadá den co den, aniž se nějaký bojovník odváží vychloubače umlčet, vzplanul horlivostí obhájit Boží čest.
Izraelští vojáci byli sklíčeni. Říkali si navzájem: „Viděli jste toho muže, co vystoupil? Vystupuje, aby tupil Izraele.“ (1 S 17,25) S pocitem studu a rozhořčení David zvolal: „Kdo je ten neobřezaný Pelištejec, že tupí řady živého Boha?“ (1 S 17,26)
I jako pastýř projevoval David nevídanou odvahu, statečnost a sílu a Samuelova tajemná návštěva v domě jejich otce vzbudila v Davidových bratrech podezření o skutečném účelu prorokovy návštěvy. Probudila se v nich žárlivost.
A teď Elíab považoval Davidovu otázku za výtku své osobní zbabělosti, že se nepokusil obra umlčet. Starší bratr Davida hněvivě okřikl: „Proč jsi sem přišel? Komu jsi nechal ten houfeček ovcí na stepi? Však znám tvou drzost i tvé zlé srdce! Přišel jsi sem dolů, aby ses mohl dívat na bitvu.“ (1 S 17,28) David odpověděl uctivě, ale rozhodně: „Copak jsem udělal? Nejde o královo slovo?“ (1 S 17,29)
David před králem
Davidova slova byla ohlášena králi, který k sobě mladíka povolal. Pastýř řekl: „Člověk nesmí klesat na mysli. Tvůj služebník půjde s tím Pelištejcem bojovat.“ (1 S 17,32) Saul se pokusil Davida od jeho záměru odradit, ale mladý muž stál nepohnutě na svém: „»Hospodin, který mě vytrhl ze spárů lva a medvěda, ten mě vytrhne i ze spárů tohoto Pelištejce.« Saul tedy Davidovi řekl: »Jdi; Hospodin buď s tebou!«“ (1 S 17,37)
Po čtyřicet dnů se Izrael třásl před pelištejským obrem. Goliáš měl na hlavě bronzovou přilbu a byl oděn do šupinatého pancíře, který vážil pět tisíc šekelů bronzu. Na nohou měl bronzové holenice.Pancíř byl zhotoven z bronzových plátů, které se vzájemně překrývaly jako rybí šupiny, takže jím nemohlo proniknout žádné kopí. Obr nosil těžké kopí, vyrobené rovněž z bronzu. „Násada jeho kopí byla jako tkalcovské vratidlo a hrot jeho kopí vážil šest set šekelů železa. Před ním chodíval štítonoš.“ (1 S 17,7)
Každé ráno a každý večer se Goliáš přiblížil k izraelskému táboru a volal: „Vyberte si někoho, ať ke mně sestoupí. Když mě v boji přemůže a zabije mě, budeme vašimi otroky. Avšak jestliže já přemohu jeho a zabiji ho, budete vy našimi otroky a budete nám sloužit… Dneska jsem potupil izraelské řady.“ (1 S 17,8-10)
Král příliš nedoufal, že bude David ve svém odvážném podniku úspěšný. Dal příkaz, aby mladíka oděli do jeho osobní královské zbroje. Na hlavu mu nasadili těžkou bronzovou přilbu a oblékli ho do pancíře. Po boku mu visel panovníkův meč. Takto vyzbrojen se vydal za svým posláním. Ale zakrátko své kroky obrátil nazpět. Zneklidnění diváci si mysleli, že se David rozhodl neriskovat svůj život. Na něco takového však statečný mladý muž vůbec nepomyslel.
VÍTĚZSTVÍ ODVAHY A VÍRY
Když se vrátil, odložil královu zbroj a místo toho si vzal jen hůl a obyčejný prak. Z potoka vybral pět vhodných kamenů, vložil je do své pastýřské torby a s prakem v ruce se blížil k Pelištejci. Obr odvážně vykročil vpřed v očekávání, že se utká s nejsilnějším z izraelských bojovníků. Před ním kráčel jeho štítonoš, takže Goliáš vzbuzoval dojem, že mu nikdo nemůže odolat. Když se přiblížil, spatřil pouhého výrostka. Davidova dobře urostlá postava nechráněná výstrojí byla výhodou. Mezi jeho mladistvou siluetou a mohutnými rozměry Pelištejce byl nápadný rozdíl.
Goliáš byl překvapen a rozzloben. Vykřikl: „Copak jsem pes, že na mě jdeš s holí?“(1 S 17,43) Zasypal Davida strašnými kletbami a pak posměšně křičel: „Pojď ke mně, ať vydám tvé tělo nebeskému ptactvu a polnímu zvířectvu.“ (1 S 17,44)
David nezakolísal. Vykročil vpřed a svému protivníkovi řekl: „Ty jdeš proti mně s mečem, kopím a oštěpem, já však jdu proti tobě ve jménu Hospodina zástupů, Boha izraelských řad, kterého jsi potupil. Ještě dnes mi tě Hospodin vydá do rukou. Zabiji tě a srazím ti hlavu. Ještě dnes vydám mrtvoly z pelištejského tábora nebeskému ptactvu a zemské zvěři. Celý svět pozná, že při Izraeli stojí Bůh. A celé toto shromáždění pozná, že Hospodin nezachraňuje mečem a kopím. Vždyť boj je Hospodinův. On vás vydá do našich rukou.“ (1 S 17,45-47)
Tato slova, která byla pronesena zvučným hlasem, se nesla vzduchem, takže je zřetelně slyšely tisíce naslouchajících vojáků. Rozzuřený Goliáš nadzvedl přilbu, která chránila jeho čelo, a vyrazil kupředu. „Když Pelištejec vykročil a přibližoval se k Davidovi, David rychle vyběhl z řady proti Pelištejci. David sáhl rukou do mošny, vzal odtud kámen, vymrštil jej z praku a zasáhl Pelištejce do čela. Kámen mu prorazil čelo a on se skácel tváří k zemi.“ (1 S 17,48.49)
Obě armády byly přesvědčeny, že bude David usmrcen. Když ale vzduchem zasvištěl kámen a zasáhl přímo cíl, všichni uviděli, jak se mohutný bojovník zapotácel a napřáhl ruce, jako by byl stižen slepotou. Pak zavrávoral a jako podťatý dub se skácel na zem.
David na nic nečekal. Přiskočil k Pelištejcově ležící postavě, oběma rukama uchopil Goliášův meč, zvedl jej do vzduchu a oddělil vychloubačovu hlavu od trupu. Z izraelského tábora se ozval radostný jásot.
Pelištejce zachvátilo zděšení. Vítězní Hebrejové se hnali za svými prchajícími nepřáteli „až k branám Ekrónu“ (1 S 17,52). „Pak Izraelci přestali Pelištejce stíhat a vyplenili jejich tábory.“ (1 S 17.53)