Po shromáždění v Gilgálu rozpustil Saul armádu, která se na jeho rozkaz shromáždila, aby porazila Amónce. Zde se dopustil velké chyby. Jeho vojsko bylo naplněno nadějí a odvahou z nedávného vítězství, a kdyby byl okamžitě pokračoval v boji proti ostatním nepřátelům Izraele, mohl jim zasadit pořádnou ránu, která by vedla k osvobození národa.
Mezitím se činili Pelištejci. Stále drželi některé horské pevnosti v izraelské zemi a teď se usazovali v samém srdci země. Během dlouhého období své tyranské nadvlády se Pelištejci snažili posílit svou moc tím, že Izraelcům zakázali provozovat kovářské řemeslo, aby nevyráběli válečné zbraně. Pro takovéto výrobky chodívali Hebrejové dosud do pelištejských pevností, když je potřebovali zhotovit. Izraelští muži, ovládaní poddajným duchem, vypěstovaným dlouhodobým útlakem, do značné míry zanedbali potřebu obstarat si válečnou výzbroj. Luky a praky si Izraelci mohli opatřit, ale nikdo z nich kromě Saula a jeho syna Jónatana neměl oštěp nebo meč.
Až do druhého roku Saulovy vlády nebyl učiněn žádný pokus podrobit si Pelištejce. První ránu jim zasadil Jónatan, který přemohl jejich posádku v Gebě. Popuzení Pelištejci se připravili na rychlý útok proti Izraeli. Saul vyhlásil válku a zvukem polnice povolal všechny bojovníky včetně kmenů sídlících za Jordánem, aby se shromáždili v Gilgálu.
Pelištejci soustředili ohromnou armádu v Mikmásu - „třicet tisíc mužů, šest tisíc jezdců a lidu takové množství jako písku na mořském břehu“ (1 S 13,5). Saul a jeho vojsko v Gilgálu byli zděšeni pomyšlením na mocnou armádu, s níž se musí utkat v bitvě. Mnozí byli tak vystrašeni, že odmítli zúčastnit se tohoto střetnutí. Jiní se skrývali v jeskyních a mezi skalami v této krajině. Jak se blížil čas bitvy, dezertérství rapidně vzrostlo a ti, kteří neutekli, byli naplněni hrůzou.
Když byl Saul pomazán za krále, dostal od Samuela jasné směrnice, jak má v této chvíli postupovat. Prorok mu řekl: „Potom sestoupíš přede mnou do Gilgálu a já sestoupím k tobě, abych obětoval zápalné oběti a připravil hody oběti pokojné. Sedm dní budeš čekat, než k tobě přijdu. Pak ti dám vědět, co máš udělat.“ (1 S 10,8)
Velké selhání
Saul čekal den co den, ale nepovzbuzoval lid a neprobouzel v nich důvěru v Boha. Než zcela vypršel čas určený prorokem, nechal se nastalými okolnostmi zmalomyslnit. Místo aby se snažil připravit lid na bohoslužbu, kterou měl přijít Samuel vykonat, poddal se nevíře. Čin hledání Boha obětí byl nejvznešenějším skutkem. Bůh vyžadoval, aby jeho lid zkoumal svá srdce a litoval svých hříchů, aby mohla být oběť přijata a aby jejich úsilí porazit nepřítele provázelo Boží požehnání. Avšak Saul byl čím dál netrpělivější. A lid, místo aby důvěřoval v Boží pomoc, vzhlížel ke králi, aby je vedl a usměrňoval.
Přesto o ně Hospodin stále pečoval a nevzdal se jich. Přivedl je do úzkých, aby se přesvědčili, jak je bláhové spoléhat na člověka, a aby se obrátili k němu jako ke své jediné pomoci.
Nadešel čas Saulovy zkoušky. Spolehne se na Boha a bude podle jeho příkazu trpělivě čekat jako člověk, kterému Bůh může v náročných situacích důvěřovat jako vůdci svého lidu? Anebo zakolísá, a nebude hoden svaté zodpovědnosti, která na něj byla vložena? Uposlechne král Vládce všech králů? Obrátí pozornost svých zbabělých vojáků k Bohu, v němž je věčná síla a vysvobození?
Saul očekával Samuelův příchod se stále vzrůstající netrpělivostí a úzkost a dezerci svých vojáků připisoval prorokově nepřítomnosti. Určený čas nadešel, ale Boží muž se neobjevil. Boží prozřetelnost zdržela Hospodinova služebníka. Saul cítil, že je třeba něco udělat, aby lid uklidnil, a tak se rozhodl svolat shromáždění a obětí si zajistit Boží pomoc. Bůh dal pokyn, že mu mohou předkládat oběti pouze ti, kdo byli odděleni ke kněžskému úřadu. Avšak Saul nařídil: „Přineste ke mně oběť zápalnou a pokojnou.“ (1 S 13,9) Přistoupil k oltáři a obětoval oběť.
„Sotva skončil obětování zápalné oběti, přišel Samuel.“ (1 S 13,10) Samuel okamžitě poznal, že Saul jednal v rozporu s výslovnými příkazy, které mu byly dány. Kdyby byl Saul splnil podmínky, na jejichž základě byla slíbena Boží pomoc, Hospodin by Izraeli způsobil skvělé vítězství. Ovšem Saul byl se sebou tak spokojen, že vyšel prorokovi vstříc jako někdo, kdo by měl být pochválen, a ne odsouzen.
Na Samuelův dotaz: „Cos to udělal?“ (1 S 13,11) předložil Saul výmluvy za svůj opovážlivý čin. „Když jsem viděl, že se lid ode mne rozprchává, neboť tys k určenému dni nepřicházel, a že se Pelištejci shromáždili v Mikmásu, řekl jsem si: Pelištejci teď sejdou proti mně do Gilgálu a já jsem si nenaklonil Hospodina. A tak jsem se opovážil zápalnou oběť obětovat sám.“ (1 S 13,11.12)
„Samuel nato Saulovi řekl: »Počínal sis jako pomatenec. Nedbals příkazu, který ti dal Hospodin, tvůj Bůh. Tak by byl Hospodin upevnil tvé království nad Izraelem navěky. Teď však tvé království neobstojí. Hospodin si vyhledal muže podle svého srdce. Jemu Hospodin přikáže, aby byl vévodou nad jeho lidem, protože ty jsi nedbal toho, co ti Hospodin přikázal.« A Samuel hned vystoupil z Gilgálu do Gibeje Benjamínovy.“ (1 S 13,13-15)
Buď musí Izrael přestat být Božím lidem, anebo musí být království a národ řízeny Boží mocí. VIzraeli nemůže prospívat žádné království, které ve všech věcech neuzná svrchovanou Boží autoritu.
Saulovo selhání v této době zkoušky ukázalo, že není hoden být Božím zástupcem pro Hospodinův lid. Zavedl by Izrael na scestí. Rozhodující silou by se místo Boží vůle stala jeho vůle. Protože selhal, Boží záměr musí být uskutečněn někým jiným. Vláda v Izraeli musí být svěřena někomu, kdo bude vládnout v souladu s vůlí nebes.
Přestože Saul ztratil Boží přízeň, nebyl ochoten pokořit své srdce a činit po- kání. Věděl o porážce Izraele, když Chofní a Pinchas přinesli do tábora Boží schránu. I když toto všechno věděl, rozhodl se poslat pro svatou schránu a kněze, který ji měl na starosti. Doufal, že takto znovu shromáždí své rozprchlé vojsko a svede bitvu s Pelištejci. Zbaví se Samuelovy přítomnosti a osvobodí se od prorokovy nepříjemné kritiky a výtek.
Saulovi byl dán Duch svatý, aby osvítil jeho rozum a obměkčil jeho srdce. A přesto - jak velká byla jeho zvrácenost! Jeho prudká povaha, která nebyla záhy cvičena k podřizování se, byla vždy připravena vzdorovat Boží autoritě. Lidé nemohou po léta zneužívat síly, které jim Bůh dal, a myslet si, že až se později rozhodnou změnit se, najdou dostatek nových sil vydat se jiným směrem.
Saulovy snahy zburcovat lid byly marné. Své vojsko, zredukované na šest set mužů, zavedl do pevnosti v Gibeji, nacházející se na jižní straně hluboké divoké rokle několik kilometrů severně od Jeruzaléma. Na severní straně údolí v Mikmásu se utábořila pelištejská armáda, zatímco její oddíly vyšly různými směry, aby pustošily zemi.
JÓNATANOVO VÍTĚZSTVÍ
Bůh dopustil krizi, aby mohl napomenout Saula a naučit svůj lid pokoře a víře. Kvůli Saulovu hříchu troufalého obětování mu Hospodin neprokáže tu čest, aby porazil Pelištejce. Byl k tomu vybrán králův syn Jónatan, který se bál Hospodina. Z Božího podnětu navrhl svému zbrojnoši, aby tajně zaútočili na nepřátelský tábor. Naléhal: „Pojď, pronikneme k postavení těch neobřezanců. Snad pro nás Hospodin něco udělá. Vždyť Hospodinu nemůže nic zabránit, aby zachránil ať skrze mnoho nebo skrze málo.“ (1 S 14,6)
Zbrojnoš, který byl také mužem víry a modlitby, tento plán podpořil. Společně se potají vytratili z tábora, protože jinak by byl jejich záměr zmařen. S upřímnou modlitbou k Vůdci svých otců se domluvili na znamení, podle kterého se rozhodnou, jak mají pokračovat. Když sestupovali do rokle, oddělující od sebe obě armády, tiše si razili cestu pod útesem, částečně kryti okrajem údolí. Když se blížili k pevnosti, byli odhaleni svými nepřáteli, kteří posměšně řekli: „Hle, Hebrejové vylézají z děr, kam se ukryli… Pojďte k nám nahoru, něco vám povíme!“ (1 S 14,11.12) To znamenalo, že oba Izraelce potrestají za jejich troufalost. Tato výzva byla znamením, na němž se Jónatan a jeho druh dohodli jako na důkazu, že Hospodin požehná jejich podniku. Bojovníci si vybrali skrytou a náročnou stezku. Vydali se cestou přes útes, který se zdál být nedobytný a nebyl silně střežen. Takto pronikli do nepřítelova tábora a pobili stráže, které - přemoženy překvapením a strachem - nekladly žádný odpor.
Nebeští andělé chránili Jónatana a jeho společníka. Bojovali po jejich boku a Pelištejci před nimi padali. Země se chvěla, jako by se blížilo velké množství jezdců a vozů. Jónatan poznal znamení Boží pomoci a dokonce i Pelištejci věděli, že Bůh pracuje pro vysvobození Izraele. Jejich vojsko zachvátil hrozný strach. Pelištejci začali ve zmatku pobíjet jeden druhého.
Brzy bylo bitevní vřavu slyšet v izraelském táboře. Králova hlídka podala zprávu o velkém zmatku mezi Pelištejci a hlásila, že se jejich počet zmenšuje. Když Saul poznal, že se Pelištejci setkali s odporem, vedl své vojsko, aby se připojilo k útoku. Hebrejové, kteří zběhli k nepříteli, se teď obrátili proti němu. Velké množství jich také vyšlo z míst, kde se skrývali. Když Pelištejci utíkali, Saulova armáda prchající strašně pobíjela.
Lid se staví proti králi
Rozhodnut vytěžit ze svého úspěchu co nejvíc, král ukvapeně zakázal svým vojákům po celý den jíst. „Buď proklet muž, který by do večera, dokud se nepomstím svým nepřátelům, pojedl nějaký pokrm.“ (1 S 14,24) Vítězství už bylo dosaženo, aniž se o ně Saul zasadil nebo se na něm podílel, ale doufal, že se vyznamená úplným zničením rozprášené armády. Rozkaz, aby se vojsko zdrželo jídla, ukázal, že král je lhostejný k potřebám svého lidu, když tyto potřeby stály v cestě jeho touze po sebevyvýšení. Jeho slova prozrazují jeho záměr. Neřekl: „Dokud se Hospodin nepomstí nad svými nepřáteli,“ ale: „Dokud se (já) nepomstím svým nepřátelům.“
Lidé celý den bojovali, byli zesláblí a potřebovali se najíst. Jakmile doba omezení pominula, vrhli se na maso s krví, čímž porušili zákon, který zakazoval jíst krev.
Během dne, kdy probíhala bitva, Jónatan, který neslyšel králův příkaz, ho nevědomky porušil tím, že pojedl trochu medu, když procházel lesem. Saul prohlásil, že přestoupení jeho nařízení bude potrestáno smrtí. Ačkoli se Jónatan nedopustil vědomého hříchu a ačkoli Bůh jeho prostřednictvím způsobil vysvobození, král prohlásil, že rozsudek musí být vykonán. Jeho hrozný výrok zněl: „Ať se mnou Bůh udělá, co chce! Jónatane, ty musíš zemřít!“ (1 S 14,44)
Saul se nemohl pyšnit vítězstvím, ale doufal, že bude poctěn za horlivost, s jakou bude chtít dodržet posvátnost své přísahy. Lid nedovolil, aby byl rozsudek vykonán. Statečně se postavili proti královu hněvu a prohlásili: „Jónatan že by měl zemřít? Vždyť připravil Izraeli takové veliké vysvobození! Buď toho dalek! Jakože je živ Hospodin, ani vlásek z hlavy mu nesmí spadnout na zem. S pomocí Boží jednal dnešního dne.“ (1 S 14,45)
Jónatanovo vysvobození bylo přísným pokáráním královy ukvapenosti. Saul měl předtuchu, že jeho zlořečenství se vrátí na jeho vlastní hlavu. Vrátil se domů rozmrzelý a nespokojený.
Ti, kdo jsou nejpohotovější k omlouvání svého hříchu, bývají často nejpřísnější v odsuzování druhých. Mnozí si počínají jako Saul. Když jsou přesvědčeni, že s nimi není Hospodin, odmítají najít příčinu svých těžkostí v sobě. Libují si v krutém odsuzování ostatních, kteří jsou lepší než oni.
Lidé usilující o sebevyvýšení se často dostanou do postavení, kde se odhalí jejich pravý charakter. Tak tomu bylo v případě Saula. Královské pocty mu byly přednější než spravedlnost, milosrdenství nebo shovívavost.
Takto byli lidé přivedeni k poznání svého omylu. Vyměnili zbožného proroka, který se modlil za jejich požehnání, za krále, který na ně svolával zlořečenství.
Kdyby byli izraelští muži nezasáhli, Jónatan, jejich vysvoboditel, by na králův rozkaz zemřel. S jakými obavami se pak musel tento lid podrobovat Saulovu vedení! Jak hořké bylo pomyšlení, že byl dosazen na trůn z jejich vlastního rozhodnutí!
Na úsvitu dějin a Bible